Andra apan, paket och februarisock

Nu har jag pillat klar med det andra paret monkeys för i år. Dessa stickade jag på stickor 3, för jag tyckte att de första paret blev aningen för tajt. dessa blev istället i lösaste laget, men de är supersköna ändå. Förmodligen för att jag har gjort dem själv :) De är också stickade i Fabel, men i färgen brunmix.

     

Fick mitt paket från Garnkorgen igår innehållande några nya stickor, kaunigarn, som så småningom ska bli en Candle Flame är det tänkt, några nystan Crystal Palace Kid mohair som ska bli en present. Paketet innehöll också två nystan Opal, ett buteljgrönt och ett i färgen 2030 Jakob der Freche. Det enfärgade sitter redan på stickorna och ska bli Februarisockorna.

 

 


//Zooni


Hemlisfrågor

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?


Jag har nästan bara stickat i ull och akryl och föredrar ull. Blandgarner går också bra, men jag har svårt för pälsgarner, glittergarner och andra effektgarner. Kanske för att jag aldrig har provat, eller helt enkelt för att det inte är jag.

Tillägg 2008-02-05: Jag älskar självrandande sockgarner garner i alla möjliga färgkombinationer. Jag skulle gärna prova på nya garner så som Alpacka, silkegarner, bambu och dylikt. Var inte rädd min käre Hemlis, jag har så liten stash så jag är glad för allt :)

2. Vilka är dina favoritfärger?

Jag tycker om orange, svart, grått, rött, eld, brun, grön, mustiga färger, olivgrön, starka färger ja det mesta faktiskt.

Tillägg 2008-02-04: Egentligen är min favoritfärg svart, men jag tycker att det är lite tradigt och svårt att sticka i svart, men öppnar man min garderob så ser det ut som i en kolgruva, svart, svart, svart och lite grått här och där. På senare tid har dock ett och annat grönt plagg smugit sig in.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?


Jag tycker inte om blått i någon form, och enbart lila har jag svårt för (i blandning med något annat går det bra) och jag är inte så förtjust i pastelliga färger heller.

Tillägg 2008-02-05: Om det finns en del blått i ett självrandande garn så är det inte hela världen.


4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)


Jag stickar ganska hårt så om stickorna är tunna måste jag ha metall annars går de av, annars kvittar det vilket material jag använder mig av. Sambon föredrar att jag inte använder metallstickor om jag stickar på vanliga jumperstickor, för han tycker att de väsnas ;) Korta stickor känns bäst, och rundstickor har jag inte mycket erfarenhet av.


5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?


Jag lärde mig sticka som barn för sisådär en 30 år sedan eller nåt, och har haft mina perioder, just nu känner jag mig som avancerad nybörjare, eller kanske en halvdan mittemellan.


6. Dricker du kaffe? Te?


Både och, kaffe på morgonen och te på kvällen.


Tillägg 2008-02-04: Kaffet ska vara vanligt utan smak med en skvätt mjölk, och teet ska vara smaksatt, gärna fruktte.

7. Är du allergisk mot något?


Nej

8. Vilken slags musik tycker du om?


Pop, rock, punk allt möjligt. Inte dansband, jazz eller opera.


9. Favoritgodis?


Choklad (vanlig mittemellanchoklad, inte vit och inte mörk, gärna i kombination med nötter), nougat, gelehallon, nappar, bilar. Föredrar mjukt godis framför hårt, älskar glass och tycker inte alls om lakrits. Ratar allt som innehåller russin.


10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)


Jag försöker att sy lite, men min symaskin har gett upp och sjunger på sista versen, så den vill väldigt sällan samarbeta och det brukar sluta med att jag ger upp i frustration, tyvärr. Jag skulle vilja lära mig att spinna och väva, men tiden räcker inte till just nu, så det får bli stickning för hela slanten.


11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...


För tillfället är jag helt insnöad på sockor, och det har jag stickameras sockklubb att tacka för. annars försöker jag att sticka användbara saker, eller saker att ge bort. Snart ska jag börja sticka min första spetssjal och det ska bli spännande.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?


Nej, det känns som om jag hittar all inspiration jag behöver på nätet
.


13. Har du något drömprojekt på önskelistan?


Ja den här sjalen : Heere Be Dragone Shawl
och en Central Park Hoodie


14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?


Nej jag har så mycket annat tingeltangel runt armarna så det får inte plats :)


15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?


Har aldrig provat, skulle vara för att ge bort isåfall.

Tillägg 2008-02-05: Tänkte faktiskt att jag skull tjuvsticka med pulsklubben, bara för att prova.


16. Stickar du sockor?


Japp, älskar att sticka sockar.


17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)


37-38 ca 24 cm långa och 24 cm i omkrets


18. När fyller du år?


9 april


19. Stickar du med pärlor?


Nej, jag är inte så förtjust i pärlor.


20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)


Jag är allätare, men om jag måste välja så får det bli deckare, skräck och science fiction. Jag har mer böcker än vad som är nyttigt för hälsan.


Nytt utseende

Man måste ju förnya sig lite då och då, så nu ser min blogg ut så här istället :)

//Zooni

Uppdatering

Tack för alla kommentarer till mitt förra inlägg. Jag har fortfarande inte kommit på något bra sätt att svara eller kommentera tillbaka liksom. Det känns urfånigt att kommentera i sin egen blogg, men det känns också konstigt att kommentera i kommentatorns blogg, om ni förstår hur jag menar. Tänkte bara skriva att jag verkligen uppskattar att ni tar er tid att skriva ett par rader då och då. Jag önskar  också att jag själv var bättre på att kommentera andras blogginlägg, men jag kanske lär mig.


I alla fall så efter sju sorger och åtta bedrövelser så slängde jag alla planer på magic loop åt pipsvängen och stickade ett par till Monkeys på vanliga strumpstickor istället. Jag fick det bara inte att funka med Magic Loop, jag tror att det dels berodde på att den sticka jag hade var för kort, och för trubbig och att fabelgarnet var för mörkt, eller eventuellt för ljus, eller kanske det bara var ljuset som inte ville sig. Det kan ju absolut inte ha något att göra med min kunskap eller erfarenhet att göra nej nej. ;) Så därför har jag bestämt mig för att beställa en rundsticka när jag får lön, en 80 cm Addi sticka får det bli, sedan ska jag försöka igen. För upp ger jag inte! :)


Nu har jag funderat femtitvå gånger på om jag ska vara med i Hemlis3 på stickamera eller inte. Och jag tror att jag har kommit fram till att : Jo det ska jag nog. Jag tycker att det känns lite läskigt, men när man ser alla fina paket som skickas och tas emot så vill man ju gärna vara delaktig. Jag tror att jag ska anmäla mig redan idag. Svaren på Hemlisfrågorna kommer i ett separat inlägg.


I går fick jag ett sms från mamma, hon stod i en garnaffär någonstans i Argentina, hon undrade vilka färger jag ville ha för garnet var löjligt billigt där. Åhh...jag längtar...


Tid önskar jag att det fanns mer av, för ibland är det knapert med den varan.

//Zooni


Det värsta med sockklubben...

Det värsta med sockklubben är att det är så förbaskat roligt att surfa runt bland alla andra sockstickare. Detta innebär ju att tillbringar flera timmar framför datorn när jag skulle ha kunnat sticka istället :). Mina monkeys skulle ha varit klara för länge sedan om det inte var för detta, men å andra sidan så skulle jag inte ha fått den behövliga hjälpen med tåavslutningen om jag inte hade haft tillgång till forumet så förmodligen hade jag repat upp eller stuffat undan i stickkorgen. Jag skulle förmodligen inte heller ha vågat mig på detta mönster, så tack Ulrika för ditt arbete med stickamera och sockklubben, och tack alla andra för inspiration.

Här är de iallafall, mina färdiga Monkeys:

     

De blev liiite tajta över ankeln, så jag får vara försiktig när jag tar dem på mig, men när de väl är på så sitter de superskönt.

Jag stickade i Fabel på stickor 2,5, gjorde 6 mönsterrapporter på skaftet och 7 på foten. Jag kunde gott och väl ha gjort en till på skaftet, men jag visste inte hur mycket garnet skulle räcka till eftersom det är första gången jag stickar i Fabel, och första gången med mönster. Jag tycker själv att de blev bra, jag är mycket nöjd med resultatet, även om jag gjorde nån koves på ena foten när jag skulle minska efter hälen.

Nu tror jag att jag ska ge mig på att sticka med magic loop, och varför inte ett par till monkeys nu när jag ändå har mönstret i huvudet :)

//Zooni

RSS 2.0